Evropa, Itálie

Jarní víkend v Římě – 04/2016

13.5.2016

Jarní víkend v Římě

Na konci dubna 2016 jsem měl to štěstí, že jsem byl vybrán v rámci vzdělávacího projektu EU na studijní cestu do Italské Florencie. Při hledání letenky jsem zjistil, že do Florencie nelétá z Prahy nic přímo ale s přestupem v Římě. Protože kurz začínal až v pondělí, vybízelo se letět už v pátek, vystoupit v Římě a strávit tu jeden prosluněný víkend.

TIP: výhodné a spolehlivé letenky do Říma najdete u Letušky.

1.den

Doprava z Letiště do Říma

Na letišti Řím-Fiumicino (oficiálně Letiště Leonarda da Vinciho), jsem přistál v pozdních odpoledních hodinách. Letiště se nachází přibližně 34 km od historického části Říma. Kousek od východu z Terminálu 3 je stanice s kioskem autobusového dopravce TERRAVISION. V kiosku stojí lístek 6 eur, na internetu ho zakoupíte za 4 eura. Jízdní řády najdete na stránkách dopravce. Autobus byl pohodlný, na palubě byla wifi a na hlavní vlakové nádraží ROME TERMINI trvá cesta asi 45 minut. Trasa vede částečně přes historické centrum, takže už z autobusu můžete nasát atmosféru například, když projíždíte kolem Colossea. Rada na zpáteční cestu na letiště! Pokud odlétáte v neděli odpoledne počítejte s tím, že většina spojů na letiště bude vyprodaná, takže si kupte lístek dopředu! V případě, že to nestihnete existuje ještě shuttle bus, který nemá žádnou reklamu a moc lidí o něm neví. Odjíždí každou hodinu ze stejné strany nádraží jako Terravision jen má zástávku umístěnou více vpravo v boční ulici, když stojíte čelem k nádraží. Cena byla také 6 eur. Když se zeptáte lidí určitě Vás navedou.

Metro v Římě

V Římě, jsou pouze 2 linky metra A (červená) a B (modrá) a pokrývají jen ta nejdůležitější místa. Kříží se pod nádražím Roma Termini. Kvůli všudepřítomným vykopávkám, už nebylo možné metro rozšířit, takže do méně frekventovaných míst musíte autobusy nebo pěšky. Pokud máte tu možnost hledejte ubytování někde v okolí metra. Dost Vám to ušetří čas i peníze. Lístek na metro stojí 1,5 eura, platnost je 75 minut a dá se zakoupit v trafice nebo automatech. V případě častějších přesunů se vyplatí zakoupit za 6 eur lístek celodenní. Metro jako takové je ve srovnání s jinými metropolemi průměr. Některé vlaky jsou moderní jiné zase vypadají jako kdyby přijely z Bronxu. Provozní doba je od neděle do čtvrtka 5:30-23:30 a v pátek-sobotu 5:30-1:30 ráno. Na stanicích jako např. Coloseo nebo vedoucí od Španělských schodů počítejte v nočních hodinách o víkendu s velkou zácpou lidí a často se ani nevejdete do vlaku.

Ubytování

Podařilo se mi sehnat slušné ubytování 5 minut od červené stanice metra Ponte Lungo. Není to turistická čtvrť, takže cena 97 eur za 2 noci se snídaní v B&B hotelu Relais La Torretta mi přišla dobrá. Čistý a tichý pokoj s vlastní koupelnou a rychlou wifi. Snídani chystala paní domácí. Klasika pečivo, sladkosti, marmeláda, nutela, sýr, šunka, káva, čaj, ovoce.

Noční procházka ke Colosseu

Hned po převzetí pokoje jsem vyrazil na večeři do pizzerie přes ulici. Ceny do 10 eur za pizzu, 3,8 eur za Tiramisu nebo 1,5 eur za vodu byly přijatelné. Na zbytek večera jsem měl v plánu noční Colosseum. Cesta k němu trvala od hotelu 16 minut s jedním přestupem na stanici Termini. Colosseum se nachází hned u východu z metra. Jako první mě překvapila jeho velikost. Čekal jsem ho mnohem větší, hlavně kvůli dojmům z různých historických filmů. To mu však neubírá na kráse. Hlavně ze strany od metra je pěkně opravené a v noci krásné nasvícené. Odvrácená část byla po několika zemětřeseních částečně dostavěná z klasických cihel, takže zezadu už tak pěkné není. V 10 večer se kolem památky motala asi stovka turistů, což je zlomek toho, kolik jich tu potkáte ve dne. Moc pěkné je posezení na zídce nad vchodem do metra. Je odtud výhled na koloseum, vítězný oblouk i forum romanum. Lidé tu posedávají, popíjí a nasávají atmosféru. Já jsem se asi hodinu věnoval nočnímu focení a u toho si užíval krásný výhled. Noční teploty se pohybovaly kolem 15 stupňů, takže tričko a sáčko bylo dobrá volba. Kolem půlnoci jsem vyrazil zpět na hotel, načerpat síly na další den.

IMG_7641-Edit IMG_7644 IMG_7667

2.den

Colosseum

Hned po snídani jsem vyrazil opět ke Colosseu, kde jsem chtěl začít dnešní prohlídku historické části Říma. Vstupenku umožnující vstup do Colossea, Palatino & Roman Fora lze zakoupit na několika místech. Stojí 12 eur a platí 2 dny, takže nemusíte nutně všechno stihnout v jeden den. U Colossea jsou logicky největší fronty, protože tam míří většina jako první. Co mě iritovalo, že všude stojíte frontu 2x. Jednou na lístek (a to i když máte rezervaci přes internet) a pak když už ho máte jdete do další fronty, většinou ještě delší, kterou se dostanete dovnitř. Fronty jsou dlouhé, protože každý musí projít detektorem kovu a bezpečnostní prohlídkou což dost zdržuje. Když stojíte ve frontě neustále Vás otravují průvodci, že když si zaplatíte prohlídku u nich, nemusíte stát frontu.

Po 40 minutách jsem se prostál dovnitř a přede mnou se konečně otevřela obrovská plocha, kde dříve seděli diváci a bojovali gladiátoři. Dnes už je to spíše taková zřícenina. Tribuny už zachovalé nejsou a z hlavní plochy jsou vidět jen zdi sklepů, kde byla ukryta zvířata. Projít se můžete po obvodu v přízemí a pak vylézt do druhého patra. Poslední nejvyšší patro je vyhrazeno pro VIP prohlídky. V ochozech je ukryté muzeum s pozůstatky soch a vykopávek. Najdete tu samozřejmě i spoustu informací o historii Colossea. Udělal jsem si pár fotek ale osobně si myslím, že z venku je colosseum mnohem víc fotogenické než uvnitř.

G0308223IMG_7718IMG_7710 IMG_7702IMG_7703

Forum Romanum

Další moje kroky vedly kolem vítězného oblouku ke vchodu do Fora. Zde byla opět další fronta. Ta naštěstí netrvala moc dlouho. Forum Romanum bylo v dobách antického Říma centrum veřejného dění. Je to obdelníkové náměstí o rozměrech cca 130×60 m mezi pahorky Kapitol a Palatin, kterým prochází hlavní římská cesta Via Sacra, spojující pahorek Kapitol s Coloseem. Konaly se zde slavnosti, triumfální průvody, soudy, volby, politická shromáždění i trhy. Postupně tu vzniklo množství veřejných budov, bazilik, chrámů, vítězných oblouků a veřejných řečnišť. Pro mě osobně to bylo to nejhezčí co jsem v Říme viděl. Když přicházíte od Colossea, tak po levé strané je na pahorku krásný park, kde dozrávaly pomeranče a byla odtud krásná vyhlídka na celý areál s Římem v pozadí. Je tu spousta míst, kde si můžete sednout, opalovat se a nasávat antickou atmosféru. Asi 2 hodiny jsem se toulal a fotil různé kombinace staveb a po té jsem se vypravil do Capitolu na kopci, odkud byl trošku jiný výhled.

IMG_7827-EditIMG_7757IMG_7763 IMG_7753IMG_7822IMG_7800IMG_7791

Altare della Patria, Vittoriano

Z náměstí Piazza del Campidoglio jsem pokračoval směrem k Piazza Venezia, na kterém se nachází nádherný památník Viktora Emanuela II. Altare della Patria, Vittoriano. Je to monumentální stavba z bílého vápence s několika sochami dominující nad schody. V objektu je také knihovna, archiv a muzeum. Pořádají se tu i různé výstavy umění. Na střeše je ukrytá také nejhezčí vyhlídka na Řím, odkud vidíte na všechny strany. Za prosklený výtah na střechu zaplatíte 5 eur a ten výhled za to rozhodně stojí!

Kolem druhé odpoledne už jsem začal mít hlad, takže jsem se vydal po Via dei Fori Imperiali. Je to taková turistická pěší dálnice, vedoucí od Piazza Venezia ke Colosseu lemovaná vykopávkami, parky a cca v polovině je několik restaurací. Zde jsem poobědval pizzu a metrem jsem přejel ke Španělským schodům.

IMG_7838 IMG_7847 IMG_7844 IMG_7849 IMG_7853IMG_7872-Edit IMG_7875IMG_7880

Piazza di Spagna

Španělské náměstí je jedním z neantických „srdcí“ města a najdete tu proslulé Španělskými schody. Ty se objevily ve většině filmů odehrávající se v Římě. Kdo se po nich neprošel, jako by v Římě ani nebyl. Nad schody se tyčí kostel Trinità dei Monti z počátku 16. století a pod schody najdete fontánu obkloupenou obrovským davem lidí. Celkově je na prostoru pod schody, takový nátřesk lidí, že Vás přejde chuť se tu zdržovat. Dlouhou dobu byl kostel nad schody v rekonstrukci a teď, když už je hotový, tak pro jistotu začali opravovat schody. Takže na focení to opravdu nebylo.

V okolí náměstí je spousta malých uliček plných malebných restaurací, cukráren a obchůdků. Ja jsem navštívil známou cukrárnu POMPI, která je vyhlášená skvělým Tiramisu. Ochutnal jsem ho společně dezertem Mimosa. Oboje bylo naprosto famózní.

IMG_7897  IMG_7903 IMG_7907IMG_7806IMG_7916

Fontána di Trevi

Po vydatné svačince a toulání se v uličkách, jsem zamířil k nedaleké Fontáně di Trevi, do které je zase záhodno hodit alespoň jednu minci, abyste se do Říma vrátili. Po cestě jsem objevil malebnou pasáž plnou, drahých obchůdků. Když jsem dorazil k Fontáně di Trevi, přišlo zklamání v podobě extrémního množství turistů na tomto malém náměstí. Fontána je nádherná ale kolem dokola je ve dne v noci obsypaná davem selfie chtivých turistů. Abych pořídil fotku, kde nebudou vidět hlavy ostatních musel jsem vylézt na kamennou popelnici a z té fotit. Do toho se ještě pěkně zatáhlo a začalo poprchávat, takže jsem se odběhl schovat do stylové pasáže. Pršelo asi hodinu a já jsem čas využil k prozkumání místních obchodů s oblečením. Italská saka a móda obecně je známá po celém světě a bylo štěstí, že moje karta měla limit 😀 K večeru jsem se vrátil zpět ke Colosseu a odjel si trochu odpočinout na hotel, před noční prohlídkou města. Krokoměr ukazoval kolem 25 km v nohách.

G0688420IMG_7920IMG_7929

Noční Vatikán a procházka Římem

Po zaslouženém odpočinku jsem se ve 21 hodin vypravil do Vatikánu doufajíc, že davy lidí už tam nebudou. Zastávka metra je asi 1 km od Vatikánu a s navigací nebyl problém Svatopetrské náměstí najít. V 10 večer tam bylo skoro prázdno. Prostě paráda. Všechno bylo krásně nasvícené a po náměstí se potulovalo asi 20 lidí. Kolem dokola kroužili policisté a hlídali nás. Na neděli se tu koná bohoslužba a proslov papeže, takže na náměstí bylo připravené posezení pro tisíce diváků. Prošel jsem se kolem dokola, nafotil pár fotek a zamířil dolů k řece na most Ponte Vittorio Emanuele. Zde jsem nafotil několik nočních fotek a pak jsem pokračoval nočními uličkami směrem k Pantheonu.

IMG_7998IMG_7974 IMG_7954IMG_8017 IMG_8025

Pantheon

Nachází se na Piazza della Rotonda a je nejzachovalejší antickou stavbou v Římě. Díky své mohutnosti je považován za nejvýznamnější doklad římského stavitelství. V noční hodiny byl interiér už sice zavřený ale navštívil jsem tento skvost znovu ještě ve dne a interiér pro Vás zdokumentoval. Z venku tak velce nevypadá ale uvnitř najdete největší klenbu, jaká byla kdy postavena. Světlo se dovnitř dostává přes tzv. okulus, což je 9 metrů široký otvor v klenbě, který zároveň měl i důvod duchovní, neboť umožňoval přítomným rozjímat při pohledu na nebesa. Díky světlu také krásně vynikne výzdoba kopule. Zajímavých je i dvacet dva děr v mramorové podlaze, které slouží k odvádění vody. Pantheon je otevřen od pondělí do soboty: od 8:30 do 19:30 a v neděli od 9:00 do 18:00. Vstup je zdarma.

Půlnoc se pomalu blížila a já jsem si nebyl jist v kolik hodin jede poslední metro, takže jsem zamířil znovu k Fontáně di Trévi, s tím, že tam třeba bude méně lidé než ve dne. Bylo to sice o trošku lepší, ale ne o moc. Davy tu byly pořád ale díky efektnímu podsvícení vody byla večer fontána mnohem fotogeničtější. Pak už následovala jen večeře a úprk na metro. Naštěstí jsem zjistil, že jezdí v pátek a sobotu až do 1.30 ráno. Každopádně vlaky byly tak přecpané, že jsme se tam ani všichni nevešli. Moje nohy už měly po dnešním maratonu dost, takže jsem po sprše zapadl do postele a těšil se na zítřejší pokračování.

IMG_8030 IMG_8033IMG_8046IMG_8051

3. den

Ráno jsem si trošku přispal a po vydatné snídaní jsem se vypravil do města kolem desáté hodiny ranní. Dopoledne jsem chtěl vidět Vatikán ve dne a projít podobnou trasu jako včera v noci. Když jsem dorazil do Vatikánu, všude byly obrovské davy lidí a vstup do města byl uzavřen a hlídán armádou. Když jsem společně s davem dorazil k jinému vstupu na náměstí, tak jsem se zhrozil. Na náměstí byl proslov papeže, který sledovalo asi 50 tis lidí. Pokusil jsem se prodrat trochu blíž, ale nakonec jsem to vzdal a vydal se pěšky vyrazil přes most na barokní náměstí Piazza Navona.

Náměstí Piazza Navona

Malebné náměstí zdobící barokní paláce, velkolepé Berniniho fontány a dlážděné chodníky. Když si k tomu představíte ještě zdejší útulné kavárničky, není se čemu divit, že bývá považováno za jedno z nejkrásnějších římských veřejných prostranství. Za zmínku stojí druhá Berniniho fontána, Fontána čtyř řek, která je přímo uprostřed. Jsou na ní umístěny sochy představující čtyři řeky, které byly symboly čtyř (tehdy známých) světadílů. Nil představuje Afriku, Dunaj Evropu, Río della Plata zastupuje Ameriku a Ganga Asii. Nakoukl jsem ještě do jedné z katedrál a pokračoval uličkami dále.

O několik bloků dále je Pantheon. Už ze včerejší noci jsem se těšil až ho uvidím zevnitř a byla to opravdu paráda. Vstup byl zdarma. Kolem náměstí je spousta malebných restaurací, tak jsem se tu naobědval. Všechno podstatné co jsem chtěl vidět, už jsem měl za sebou, takže zbytek odpoledne jsem plánoval využít na toulání se po Římě. Došel jsem pěšky nad Španělské schody a po vyhlídkové stezce jsem podél obrovského parku zamířil směrem k náměstí Piazza del Popolo. Je to kruhové náměstí a patří k největším v Římě. Uprostřed najdete obelisk a u jeho čtyř rohů fontány.

Na 18 hodinu jsem měl objednaný vlak do Florencie, takže mi zbývaly asi 2 hodiny času. Po návratu metrem ke Colosseu, jsem si zarelaxoval v přilehlém parku. Místní tu hráli něco mezi házenou a volejbalem, rodiny piknikovaly, sluníčko vykouklo a pěkně mi na rozloučenou osvítilo Colosseum. Na závěr následovala cesta na hlavní nádraží Roma Terminy odkud jsem měl za 29 eur zakoupen lístek do Florencie, kde moje cesta pokračovala. O tom ale až příště.

IMG_8085-EditIMG_8114IMG_8094-EditIMG_8095IMG_8107IMG_8139IMG_7769-EditIMG_8144

Závěr – Jak na mě zapůsobil Řím?

Když začnu klady, tak rozhodně zaujme architektonickou rozmanitostí. Nádherné je především Forum Romanum, Colosseum a spousta dalších památek. Také se mi líbíla taková tak typická Italská pohodička, kdy jen posedáváte v kavárničkách, mlsáte si dezert či kávu a kocháte se okolím. To mě v Říme opravdu bavilo. Další výhodou je, že centrum Říma není zase tak roztahané, takže se dá celé projít pěšky. Pokud nespěcháte stačí Vám metro využít jen z hotelu a zpět. To jak se Vám bude líbit v Říme asi dost závysí na počasí, které tu chytnete. Já jsem na konci dubna zažíl víceméně slunečné počasí a k tomu pár přeháněk. Teploty však byly každý den, kolem 20 stupňů, takže jsem si Řím moc užil. Na jeho návštěvu v případě, že budete od rána do noci na nohou stačí 2-3 dny. Za tu dobu stihnete i posedávat a relaxovat. Není tu tak draho jako například v Paříži. V restauracích se v pohodě najíte do 10-15 eur/os s pitím i dezertem. Doprava patří také k těm levnějším v Evropě.

Bohužel musím říct i několik záporů. Jelikož je to turistická metropole nevyhnete se tu turistickým davům. Je jich tu mnohem Víc než třeba v Paříži, což jsem nečekal. Některá prostranství jsou tak zahlcená lidmi, že Vám například z fontány zkazí dojem a to bohužel i v noci. Platí to ale spíš o menších prostranstvích. Určitě si dávejte pozor na pouliční zlodejíčky, kterými je Řím proslulý. Já jsem díkybohu problém neměl. Jinak nemám Římu nic moc co vytknout.

Jelikož jsem díky nedělní bohoslužbě nestihl pořádně prozkoumat Vatikán a podívat se na vyhlídku v kopuli, rozhodně bych se do Říma někdy rád vrátil. Napište mi co se líbilo v Římě Vám a co by jste doporučili vidět, kromě zmíněných věcí.

Před cestou do Říma bych rovněž doporučil mít sjednáno kvalitní cestovní pojištění.